Adobe Creative Cloud går in i en ny kreativ era, där AI nu är en del av varje steg i det kreativa arbetet. Med lanseringen av Adobe Firefly och Adobe Express Premium har användarna fått nya sätt att uttrycka sig kreativt med AI:s hjälp.
Under betaperioden skapade Photoshop-användare över en miljard objekt, vilket visar på den enorma potentialen med dessa nya verktyg. Dessa inkluderar Generative Fill och Generative Expand i Photoshop som låter användare lägga till, ta bort eller ersätta objekt i bilder med enkla textkommandon, och Generative Recolor i Illustrator för att utforska färgpaletter och teman.
Nu ingår också Adobe Firefly, en webbapplikation där du kan skapa innehåll snabbt för olika projekt. Adobe Express Premium gör det enklare än någonsin att designa och dela innehåll som sociala medier-inlägg, videor, bilder och mer.
För att underlätta användningen av AI-drivna verktyg har Adobe infört en ny kreditbaserad modell för Creative Cloud-prenumerationer. Användare får nu en månatlig tilldelning av "snabba" Generative Credits för att skapa innehåll. När dessa krediter är förbrukade kan användare fortsätta skapa innehåll i en långsammare takt, eller köpa till extra krediter.
Samtidigt har Adobe tillkännagett prishöjningar för sina individuella och företagsprenumerationer som träder i kraft den 1 november 2023 i Nordamerika, Centralamerika, Sydamerika och Europa. Dessa justeringar är inte unika för Adobe; vi ser en branschtrend där molntjänstleverantörer, inklusive Microsoft, Google och Dropbox, justerar sina priser. Prishöjningarna återspeglar det ökade värdet som dessa AI-verktyg tillför, men de utgör också en betydande kostnadsökning för användarna och företagen
För svenska användare har priset för "Alla program"-prenumerationen ökat från 704 SEK till 817 SEK per månad exklusive moms, vilket motsvarar en ökning på cirka 16%.
För mer information om de specifika funktionerna och prishöjningarna, se Adobes blogginlägg och den svenska prislistan för företag.